söndag 5 februari 2012

Fler fina helgfynd



Åh vilken lördag det var... Den lilla vasen i form av en flicka med hästsvans köpte jag för 80 kronor på Smyrna igår. Den har utsökta detaljer, helt felfri och den är bara så ljuvlig! Vasen är designad av Björn Winblad för Rosenthals Studio Line. Winblad jobbade hos Rosenthal från slutet av 50-talet fram till sent 70-tal och var en av deras stor formgivare. Fast allt det där hade jag ingen aning om jag stod där och fingrade på den. Jag visste bara att jag ögonblickligen blev blixtförälskad när jag såg den.




Den får pryda hylla i köket tillsammans med några andra fynd från igår, glasburken från Bergdala och den fina mörkblå mjölkkannan från Jie.




Två gamla glasburkar från Lindshammar hittade jag på Smyrna för 10 kronor styck. De är helt felfria och underbart fina. Jag är väldigt nöjd med detta fynd.




Jag köpte också skålen på fot i vitt glas. Den är oerhört svulstig och nästan på gränsen till vulgär, men rätt fräck och fylld med jordgubbar i sommar har den sin givna plats på kaffebordet. Men ljust nu får den vara fylld med tvålar.



Pastelligt värre.

Jag avslutar med två superfina fynd, en vit vas från West Germany *ler* och en ljuslykta från Lindshammar i design Gunnar Ander. Mums! De får pryda hallspegeln.









Ha det så gott kära bloggläsare!
Kramar Maria

5 kommentarer:

trillivippa sa...

Bra fyndat, de två burkarna från Lindshammar är jettefina! Jag har en bomullsburk men med lite annat lock, ska se om jag inte kan visa upp den i bloggen snart. :)

Allt det gamla goda sa...

härliga turkosa burkar till badrummet! de känns för mig som de ska stå i ett badrum under sena 60-talet tillsammans med aggresivt mönstrade tapeter och matchande plastmatta.

Maria sa...

Vasen är ju bara så fin och för mig var det en ny bekantskap.

polkadotpeticoat sa...

Oh my be still my heart....I don't where to start....SHE is beautiful....and the blue canisters....the bowl...you my friend are a treasure trove of beautiful things!!

Diana (gemytligt.blogspot.com) sa...

Åh vad många fina fynd! Tycker speciellt mycket om de två burkarna från Lindshammar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...