lördag 17 december 2011

Dagens nya fynd!

Årets sista loppislördag har varit en riktigt höjdardag. Förutom att det var 50 % på allt porslin hos Smyrna kyrkans loppis där jag gjorde storkap, så hittade jag saker som jag vet kommer att vara favoriter under lång tid framöver.

Helskön tysk vas med julig glasyr pryder soffbordet en dag som denna.

Härlig julbricka blir snygg i köket.

Klart att Elefanten inte ska vara ensam i jul så Björne flyttade in idag.

Tillsist så trumfade jag med en fullständigt fantastik och galen glaslampa. Lyckan visste nästan inga gränser när jag grabbade tag i denna spektakulära skönhet på Smyrnas lampavdelning. Jag kunde inte andas ut förrän jag kom hem, tänk om någon inne på loppisen försöker sno den ifrån mig när jag är på väg till kassan? Kom igen bara  - mucka inte med en tvåbarnsmamma som har fyndvittring!

Tyvärr en usel bild men uj vad den är snygg i verkligheten!

Den är ett mellanting mellan golvlampa och bordslampa, vilket gör att den blir extra läcker som just bordslampa. Den är rejält tung och helt gjord i glas. Om någon vet vem som är tillverkare så skulle jag vara mycket tacksam för en kommentar. Jag lyckades inte ta några riktigt bra bilder som gör lampan rättvisa men jag återkommer när vi har dragit ny el och bytt sockel. Jag tror faktiskt att den blir vackrast utan skärm. Eller möjligtvis en ganska bred 60-talsskärm i gult. Hmmm, ja det låter inte så dumt...
 

Bottenplatta  och mellanlägg i bärnstensfärgat glas. Till och med fötterna är i glas.

Mittparti.
 Jag tycker mig kännas igen mittdelarna som vanliga ljusstakar från 70-talet som sammanfogats. Åh vad jag blir nyfiken på tillverkaren och historien bakom lampan! Och priset? 250 kr, fantastiskt!


Denna ruskigt snygga tyska vas fyndade jag för halva priset, 40 spänn. 

Jag ligger här i soffan och spinner som en nöjd katt och beundrar mina fynd för vilken loppisdag det blev! Under 40 minuter gjorde jag stor kap och plöjde tre loppisar med lillkillen på släp. Billigt blev det också - precis som det ska vara.

Ha en riktigt härlig kväll!



1 kommentar:

lenis sa...

Idag har du verkligen gjort fynd som gör en grön av avund...håll i lampan även när du är hemma ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...