onsdag 14 december 2011

Projekt julpyssel klart!

Nu har jag målat och fixat med alla de gamla fula kulljusstakarna som jag köpte  på några olika loppisar i måndags. Så här blev det!


Adventsbricka för minimalisten.

Ljusstakarna målade jag i svart, vitt, umbra, mörkgrönt och mörkgrått. Jag använde faktiskt konstnärsfärger som jag har när jag målar tavlor. Ljusstakarna fick en härligt ruff struktur och färgen har en fin lyster. Effektfullt!


I vitt med en ståltråd och stjärnanis.


Med grönt. Jag hade bara ormbunke hemma, men lummer är finast.

Om man gillar lite mer pynt, så kan man strössla silverglitter över ljusstaken innan färgen har torkat. Eller limma på fina pepparkakor (använd limpistol) eller annat fint. Muffinsformar i julfärger eller mönster blir en fin kant runt om ljuset. Bra ifall hålet är större än ljuset eller ljuset är mindre än hålet...ja du fattar ;-)


Hela gänget.

Gillar man shabby chic är det superenkelt att göra det med dessa ljussakar. Måla först med vit färg. Låt det torka, men inte för länge bara precis så att du kan ta i ljusstaken. Måla sedan på nästa lager färg, t.ex. ljusgrått. Innan den gråa färgen torkat helt så tar du fram svinto och gnuggar på ljusstaken på "strategiska ställen". Då skrapar du fram både röd och vit färg och ljusstaken ser härligt sliten ut. Det är inte riktigt min inredningsstil så därför har jag inte gjort det med mina ljusstakar. Men en dag så slänger jag väl ut dem på asfalten för att få den rätta slitna touchen...


Bjudbricka.

Fina naturfärgade snören i grovt material är också fint att knyta runt ljusen. På julbordet kommer jag att duka på vita dukar och ställer kulljusen på mitten av bordet. Runt om lägger jag ut riktigt fin tät kuddmossa. Kanske kan det bli en och annan minitomte eller kotte. Vi får väl se.


 
De får stå och gosa till sig i badrummet i väntan på julbordet.



Från nyinköpta fulkulor...

...till renoverade snyggkulor!

Och så här såg de ljusstakar ut som inspirerade mig. Jag har en känsla av att jag kommer att återkomma med en påskvariant också... Jag tänker mig då fägerna orange, grönt, gult och rosa..




Lyxkulor för 195 kr styck. Tssss...

Tänkte också tipsa om den snyggaste ljusförvaringen. Dessa gamla burkar har säkert hängt med mig i 15 år och jag har alltid förvarat ljus i dem. Undrar hur många gånger jag har fyllt på under åren... Hur som helst, snygga i bokhyllan eller i vitrinskåpet!


Behöver jag säga att de är loppisfyndade?

Seså, ut och loppishandla nu. Sitt inte stilla framför tv:n utan var kreativ. För vilken annan månad passar väl bättre än december för hemmapyssel? Dessutom gör du något bra för miljön genom att återanvända. Du är till och med så duktig att du efter loppisturen åker till din favorit-skobutik och unnar dig ett par riktigt fina skor. Så det så!




1 kommentar:

trillivippa sa...

Så snyggt det blev, lagom enkelt pyssel och det gillas! Konstigt nog har jag inte hittat en enda kulljusstake på loppis sen ditt förra inlägg men förr eller senare ska det väl dyka upp någon.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...