söndag 1 januari 2012

Sugen på något gott? Gör en myrstack.

Myrstack är en rätt som jag har bjudit på i säkert 20 år (hjälp vad gammal jag känner mig!) och den blir alltid lika uppskattad och uppmärksammad oavsett sammanhang. Fyll med räkor, krabba, majonäs och lök eller annat gott och toppa med ett tjockt lager svart rom. Servera på salta kex och njut med skumpa eller vitt vin. Enkelt, uppskattat och hur gott som helst!




Så här enkelt gör du en myrstack med dina egna favoritingredienser
Nedan listar jag vad jag brukar ha i men självklart kan du även ha i kräftstjärtar och krabba eller tonfisk om du gillar det. Jag har inte angivit exakta mängder eftersom det är en smaksak, men några saker bör du tänka på: utelämna inte syltlöken, jag är generös med den och hackar säkert i minst 3 matskedar. Den tillför sötma och krispighet och det blir väldigt gott.


Ingredienser:

Räkor, ca 200 gram frysta eller färska
Crabfish, ca 200 gram
Färdig väskustsallad, räksallad eller liknande, ca 200 gram
Röd lök ca 1/2 stor
Syltlök ca 3-5 matskedar
Majonäs knappt 1 dl
Creme Fraiche i burk
Vitlök
Dill
salt och peppar
Pressad citron
Svart kaviar ca 1-2 burkar

Finhacka alla ingedienser och blanda ner majonäs (inte för mycket) och creme fraiche tills du får en lagom tjock konsistens. Det är viktigt att smeten inte blir för rinnig eftersom det blir svårt att forma den till en stack annars så börja med lite creme fraiche och majonäs. När konsistensen är lagom så krydda och smaksätt som du tycker. Låt gärna smeten stå i kylen ett par timmar för bästa smak.


Det är svårt att låta bli att  provsmaka hela tiden... :-)

Lägg upp smeten på serveringsfatet och forma den till en myrstack. Bred generöst med kaviar över stacken och garnera med citron. Servera med kex eller tunna skivor rostat bröd.

Njut!





 

6 kommentarer:

Gunilla sa...

Så gott det ser ut!!!! Blir bra sugen.

B-M sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
B-M sa...

Kanongott, går det att beställa en till nästa gång vi ses,,kanske!?

Gilla Yoga sa...

Mums, det ser jättegott ut!

La mômes Old fashioned sa...

Tack för Tradera-tipset, som du märker var jag alert med budgivningen. Vi får se vart det slutar ;)

lenis sa...

Gjorde myrstacken men använde röd kaviar då jag hade det i kylen (rödmyrestack)OCH den var fantastiskt god men hade inte väntat mig något annat när receptet kom ifrån dig :)Vips har jag redan fått dela med mig av receptet till två stycken duktiga husmödrar ;))
TACKTACKTACKTACK!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...