fredag 30 mars 2012

Det spritter i hela kroppen...




April är runt hörnet och påsken är snart här. Jag är väl ingen påskpyntare av rang, men jag tycker det är så härligt med alla färger, glada prylar och planteringar som man ser överallt vid den här tiden på året. För egen del så tar jag fram alla färgglada vaser, dukar och annat smått och gott som jag loppisfyndat under vinterhalvåret.



Hemma finns det färgklickar överallt och jag blir så glad när jag kommer hem från jobbet och solen skiner in med full kraft (hoppsan dags att putsa fönstren igen...).Och snart börjar utesäsongen. Ett säkert vårtecken i min familj är när vi öppnar upp uteköket igen. Och det gjorde vi förra helgen. 


Jag minns förra sommarens lata dagar i soffan...Så här såg det ut tidigt i somras på uteplatsen... åh vad jag längtar!


Dubbel ros med fantastisk doft från i somras. I bakgrunden skymtar Dahlian med stort D.


I väntan på varmare grader ute så odlas det nya tillskott till trädgården inomhus. Det växer och frodas hemma hos min älskade mamma och tillika trädgårdsexpert med illgröna fingrar. Frösådden är i full gång och du, kolla in Dahliaskotten i krukan till vänster. Det är den finaste Dahlia jag någonsin sett med djupt svartlila stjälkar och knallcerisa blommor. Mamma har beställt knölarna från England för några år sedan och de vårdas ömt.



Från vänster; dahlia, Hjälmböna, Spanska Flaggan, Kaukasisk Förgätmigej, Bergnejlika, Salvia, Rudbeckia, Kungslhus, Blågull, Viol, Aklejruta och Backnejlika. Mums!

 
Dahlian med stort D :-)


Varje höst gräver jag varsamt upp dahliaknölarna och konstaterar nöjt att nästa sommar kommer min favoritblomma att bli lite större. Men just nu så ser den inte mycket ut för världen, små ynkliga skott har kommit upp som dessutom fått rejält med påhälsning av bladlöss. Men med lite TLC, vatten och växtlampa så ska den bli som ny igen. Annars får den åka på rekreation hos modern.

I helgen blir det en tripp till Köpenhamn. Skulle tro att det kommer att bli en och annan blomma inhandlad. Och kanske lite annat. En tysk vas kanske?


 Ha en härlig helg! Kram Maria


1 kommentar:

zanadueadie sa...

Titanium Cartilage Earrings - Titsanium Art & Design
Titanium art, designs, design guides and leatherman charge titanium templates for all sizes of sizes from 3D to 3D. titanium ingot Titanium has grown to titanium frames become microtouch titanium trim as seen on tv a popular titanium trim hair cutter accessory for

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...