lördag 23 juni 2012

Äntligen riktiga loppisfynd!


På väg hem från Örebro förra helgen, så passade vi på att stanna på ett helt gäng loppisar längs vägen. Vi hade passerat många riktigt lovande skyltar på vägen upp, men vi hade inte möjlighet att stanna då (eller rättare sagt, bilens ratt hade enligt maken slutat att svänga :-)). Därför var mina förväntningar höga när vi satte oss i bilen på söndagen. Redan efter ett par mil befann vi oss i det lilla samhället Gropen där jag hade spanat in ett riktigt lovande loppisställe. Och tänka sig, ratten fungerade igen.  



 Butiksinnehaverskan  i Gropen var en minst sagt excentrisk dam som hade beslutat sig för att rensa förråden hemma och hon var överlycklig över vårt besök. Hon hade hört talas om en tant som hade öppnat en överfylld garderob vars innehåll rasat ut och hon hade begravts levande. Hur det slutade för tanten vet jag inte (förmodligen inte så bra), men damen blev väldgt orolig när jag fick räddas av min man för att komma ut bakom några bokhyllor omringad av bråte, kartonger och påsar  med en taklampa i högsta hugg. Men ett fint fynd blev det!  Lampan är helt felfri i glas och den blå delen påminner ruskigt mycket om P.O Ström. Och priset? 10 kronor.



Och det är ju det där med priset. Det är liksom det som jag tycker definierar en riktig loppis. Priser på 5, 10, 15 kanske 20 kronor och känslan av ett fynd för en spottstyver, där får jag min adrenalinkick precis som säkert 100% andra loppisintresserade.  Damen i butiken undrade om jag kunde tänka mig att betala 30 kronor för både Iittalaskålen och den vita höga glasvasen. Jahaadå, visst kunde jag väl det. Maken hittade sex ölglas i en efterlängtad favoritmodell för 5 kr styck.



Vi stannade på ett flertal ställen längs RV 204. Den här ursnygga puffen hittade jag på en gård som var  helt omgjord till loppis. Hela boningshuset var en enda stor loppis och i både vedbod och verkstad var allt till salu. Det fanns en hel del där som jag sneglade både en och två gånger på, men jag försööööker vara selektiv. Åtminstone ibland. 50 kronor kostade puffen.


Om man är modig en dag (vilket jag planerar att vara någon gång under semestern) så ska jag dissikera puffarna, för jag undrar vad som finns i...  

Och vad händer i trädgården då? Jo, massor av härliga saker.


Det syns inte på bilden, men klematisen är gigantiskt stor och blommar i massor!



Tät plantering ger inget utrymme för ogräs. Ett bra talesätt när motivering krävs för inköp av fler växter!


Nyinköpt ros som står i kruka med fjärilslavendel som granne. Massiva blommor. Massiv mängd knoppar. Massiv lycka!



Även den utblommade alpklematisen är sanslöst vacker i sin enkelhet.





Nu hoppas vi på värme lagom till att semestern börjar om ett par veckor.



Nu blommar pionerna!!!

Må så gott!
Kram Maria


11 kommentarer:

Jesper sa...

Vilken vacker lampa du hittade! Även om det inte är P.O Ström så är den lika fin för det.
Även superbra pris på din Iittala skål Ultima Thule.
Samlar ju själv på denna serien, men då mest dricksglas.

Måste också få säga att du har en väldigt vacker trädgård. Så mycket fina blommor och växter. Förstår att du njuter för fullt!
Jättevackra bilder.

Lena sa...

Oj, vilka härliga fynd du har gjort!Jag håller verkligen med ang loppispriserna, visst är det roligast om man hittar något riktigt fint och bara behöver betala en tia :). Trädgården ser ju så härlig ut, förstår att du inte vill gå in därifrån :). Ha det så bra, så kanske vi ses!
Kram/Lena

trillivippa sa...

Vilka härliga fynd du hittade, lampan är helt underbar!! Och kul att maken hittade något som föll honom i smaken också. :)

TUSEN VASER sa...

Vilket paradis du har till trädgård! Jag kämpar på, förra veckan kom sparrisen i jorden;) Lampan skulle också jag vilja ha!

La mômes Old fashioned sa...

Vilka härliga fynd. Ha en fin loppissommar! Kram

Lybtar sa...

Vilken story, jag känner att hela min familj ligger i riskzonen för att skadas av överfyllda lådor, garderober och skåp. Förtår tantens rädsla.....

polkadotpeticoat sa...

I'm in love with your glass coffee table, your light and pottery.....wonderful all of it!
Where have you been?

Marie sa...

Vilken underbar blogg!!, sitter och tittar ofta och har till min sambos förtret ;) inhandlat en del loppisgrejer till följd av inspirationen jag fått. Hoppas du inte slutat blogga för gott. Mvh Marie

Anonym sa...

Hejsan!
ville bara säga att jag saknar din blogg! Jag kollar fortfarande in då och då för att se om du återupptagit ditt bloggande =) Jag har blivit otroligt inspirerad av ditt sätt att inreda och likt dig är även jag ett loppisfreak =)Hoppas du kommer tillbaka! Mvh Frida

Lilladockan sa...

Jag saknar dig också! Kom tillbaka! Kram

Anonym sa...

www.byteonline.se

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...