söndag 10 juni 2012

Nytt fynd i trädgården...



Nu har det grejats lite i det loppisgalna hemmet. Trädgårdssäsongen är i full gång och när man som jag är väldigt trädgårdsintresserad så är det fullt upp.



 Vi fixade lite med uteköket för ett par veckor sedan och då köpte jag ett gäng trälådor på Rusta. Två lådor blev över och jag har gått och sneglat på dem och funderat på vad jag skulle ha dem till.


Tyvärr har jag ingen jättestor trädgård, men jag har däremot ett gigantiskt trädäck och krukodling är minst lika roligt som rabatterna så jag tillverkade lite fler krukor. Jag har klätt lådorna med plast på insidan och nu funkar dem som krukor för mina favoritblommor. Häftpistol och en extra tjock och stark sopsäck klippt i lagom storlek är det du behöver för att klä en trälåda.



Det blev riktigt fint tycker jag!



Ute på en gammal skabbig dynlåda står delar av mina odlingar och där passar lådorna fint. Och taklök är en av mina favoriter ifall du undrar. De kan förgylla vilken trist kruka som helst och de behöver inte mycket kärlek heller. Enkelt och fräckt  - det gillar jag.






Och fynden då? Jo, ett fint fynd har det faktiskt blivit i veckan.



Ytterligare en Bitossivas till samlingen, man tackar! Just denna variant har jag inte sett förut, 18 cm hög och med präglade hjärtan (!) hmmmm... I samligen finns nu fem delar från Bitossi i design Aldo Londi och alla har de olika stämplar i botten. Jag misstänker att åtminstone någon av dessa krukor inte riktigt talar sanning om sitt ursprung. Någon som sett en Bitossi med hjärtan förut?


Även om detta är en snygg Bitossikopia i precis de rätta färgerna så spelar det faktiskt mindre roll. Vasen är urläcker och jag betalade en liten peng för den så jag är nöjd ändå.  




Kära bloggläsare, nu får du förbereda dig på att det kommer att bli mycket trädgård framöver på den här bloggen fast blandat med loppisfynd så klart!


Nu går jag bara och väntar på att solen ska titta fram igen. En vecka till med sol och värme och då kommer trädgården att explodera när sommarens absoluta höjdpunkt slår ut...




Mina fyra jättestora pionbuskar är sprickfrärdiga och själv känner jag mig som en äggsjuk höna som vankar fram och tillbaka och bara väntar...




Jag vill inte gå in trots att det regnar!



Pioner, lavendel, Stor daggkåpa, japansk lönn, perukbuskar i två olika färger och en stor klot-robinhia.



Sommarens nyinköpta ros som står i en kruka på altanen.


Irisen tokblommar.



Smultron.




Alliumbollarna på sina meterhöga stjälkar är magiska i rabatten.




Nu tror jag att jag ska gå ut i trädgården.
Sniglar vik hädan!

Kramar Maria


13 kommentarer:

B-M sa...

Fullständigt magiskt.!!
Måste nog spränga bort en del av trätrallen trots allt. Nya rabatter behövs "in mass" när det dyker upp så här mäktig inspiration.

Tänt blir det här!!

Helena Högberg sa...

Så otroligt fint du har det! Om jag får en trädgård någon gång så vill jag ha som du :)

Skjerstad sa...

Jeg nyter din hage :)
Du har mange av de samme plantene som oss, men det har kommet mye lengre hos dere ;)
Vi får bare smøre oss med tålmodighet ;)

Klem fra Janne

Gilla Yoga sa...

Ha ha ha, det är nog tur att du inte har en större trädgård, då skulle din man bli rabatt-gräsänkling mellan april och september. Bra idé med trädlådorna!

Kram Linda

Lilladockan sa...

Jag har inget emot att se bilder från din trädgård, den ser alldeles underbar ut! :) Ursnygg vas, älskar att den har små hjärtan på sig :)

Randiga Tråden sa...

Så vackert, snart blommar pionerna.

polkadotpeticoat sa...

I'm so jealous of your garden and all your lovely pots.....magical!

trillivippa sa...

Åh så många vackra foton! Och din nya italienska vas är säkert från Bitossi, men tillhör nog inte serien Rimini Blu, för den har jag aldrig sett med hjärtan. :)

DeBeer sa...

Super härlig trädgård! Pioner tillhör mina favvoriter :-) men i den här bildsviten föll jag handlöst för din nya ros, vilken färg....*suck*....underbar!!!

kavallinskan sa...

Oj vad mycket härliga loppisfynd du visar i bloggen! Jag älskar också att gå på loppis!
Ha en fin kväll!

Anonym sa...

Hej!
Vad fint du har det förstår att du inte vill gå in trots regn undrar vad din vackra ros heter?
kan det vara en Nostalgie?
mvh kicki.

TUSEN VASER sa...

Hej Maria! Jag har varit lite osynlig på sistone, studentfest och jobbyte tar sin tid;)
Visa fleeeeeeeeeeeeeeeer bilder jag som är en trädgårdsnovis bara njuter....

Maria sa...

Japp, rosen heter Nostalgie. Det finns visst många varianter av den sorten. Jag kan aldrig få nog :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...