fredag 20 januari 2012

Vitt pressglas från Glimma Glasbruk

Visst är de fina? Det började med att jag hittade karamellskålen med veckad kant för 30 kronor på loppis. Senare har det visat sig att den är från Glimma Glasbruk, och nu är samlandet ett faktum.


Vasen är tysk.


Den stora skålen med citroner är rejäl, den blir fin att fylla med jordgubbar i sommar. Varifrån den kommer har jag ingen aning om, men jag tror att även den är från Glimma.





Skålen till vänster heter Blixt och är från Glimma, gräddkannan och sockerskålen är från Lindshammar i design Gunnar Ander. Det vita fatet med hjärtan på kanten är även det från Lindshammar i design Gunnar Ander. Jag har sex assíetter och tre ljusstakar i samma serie. Det inköpet vare ett riktigt fynd, jag tror att jag fick alla assietterna för 30 kronor och det ovala kakfatet fick jag på köpet. Ibland ska man bara lita på magkänslan när man fastnar för något utan att riktigt veta varför... Den har inte sviktit mig än!



De små supersöta ljusstakarna i samma serie som fatet kom på posten idag. Passar för julgransljus eller värmeljus.



Jag önskar dig en härlig fredagskväll!
Nu ska jag äta ostbågar...


8 kommentarer:

Anonym sa...

Snyggt och vårigt! Ät många ostbågar...Trevlig helg! :)

Lilladockan sa...

jag gillar det! känns himla fint och fräscht :) hittade själv en vit glasljuslykta nyligen, gillar den jättemycket. har bara inte hunnit fota den än, men den kommer upp så småningom :)

hoppas att du får en fin helg!

Skjerstad sa...

Hvitt pressglass får man jo liksom aldri nok av ;)
Flott samling du har her !
Ostbågar har vært mitt favoritt snacs siden jeg var lita jente . Kos deg i kveld :)Her blir det hjemmelagd Pizza :)

Kram :)

La mômes Old fashioned sa...

Kul att du visar upp lite pressglas. Just en Blixt från Glimma har jag också, men jag visste inte att den hette så.

polkadotpeticoat sa...

I adore all your milk glass....

Allt det gamla goda sa...

åh, läckert! jag gillar det vita och turkosa pressglaset. snygga stilleben du gjort! tack för att du länkat till mig, länkar till dig också!

Gunilla sa...

Läckert!!!!

Anonym sa...

Den stora skålen mad citronen kommer från Polen från HSG Ząbkowice och heter jabłuszka som betyder äpplen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...