onsdag 21 december 2011

Dagens fynd!

På posten idag väntade en trevlig överraskning från Tradera, en golvvas från Flygsfors. Jag var inte helt säker på vad jag hade ropat in och var lite tveksam när jag styrde kosan mot utlämningsstället. Men den var inte så dyr (199kr) så jag tänkte att jag chansar, jag kan alltid sälja den vidare om jag inte gillar den. När jag hämtat paketet och kommit ut till bilen så slet jag upp lådan direkt där den låg i bakluckan.

Dagens skörd: vas, keramik och rosa lampskärmar. 

Det måste ha sett ganska märkligt ut för en förbipasserande, någon som står och hackar frenetiskt med en bilnyckel på ett paket invirat med 2597 meter silvertejp innehållandes 5000 knycklade dagstidningar och ett gammalt påslakan. Men till slut hade jag brutit mig in och kunde plocka upp vasen. Och tänka sig, en hudfärgad glasvas med vit insida och knottrig utsida visade sig vara en riktig höjdare!


Vasen är 37 cm hög.

Tror inte jag kommenterar närbilden LOL! 

Jag hann också med en liten loppissväng i kväll, tur att alla ställen har öppet till 18! Dessutom är det många som beslutat sig för att ha rea vilket naturligtvis känns extra bra eftersom mängden julklappar till mig själv då har en tendens att öka på ett lavinartat sätt...
Jag har spanat på två rosa lampskärmar en längre tid, men eftersom de hörde ihop med två fullständigt horribla 80-tals lampfötter så har jag tvekat eftersom priset blir onödigt högt.


Mmmmmm, Me Lajki!

Men idag fick det vara slut på velandet och jag slog till. Lampfötterna kommer inte in över tröskeln så de gav jag tillbaka till loppisen som först efter väldiga diskussioner tog tillbaka dem. Jag menar, hur svårt kan det vara? Jag säger att jag betalar fullpris men att jag vägrar ta lampfötterna med mig hem och skänker dem tillbaka så att de kan säljas igen.  De trodde jag var fullständigt galen och undrade om jag vunnit på lotto.
Ja visst ja, lampskärmarna kostade 250 000 euro. Styck... :-)

Efter lamptraumat så spenderade jag resten av lotterivinsten på lite snygg keramik.


Vasen köpte jag i lördags, och den ingår i West Germany-gänget. Men fatet är nytillkommet och har nummer 812 på undersidan (troligen också från WG). Den lilla röda vasen vet jag inte vad det är, men för 15 kr så var den given. Tillägg 2012-01-07: Vasen ingår i serien Ceralux och är formgiven av Hans Welling för Ceramano. Ett kanonfynd alltså!

Superhärliga färger!

Slutligen så fick även dessa West Germany-vaser också följa med hem. Den gröna tänker jag mig på trädgårdsbordet i sommar fullproppad med pioner eller annat härligt rosablommande. Den konstiga gula är ju lite svårare, men för 25 kr så fick även den ett hem i bokhyllan. En annan dag ska jag fråga mig själv varför.


Tre grymma vaser. Tycker jag i alla fall!
Den lilla blåa hänkelvasen dock är jag ytterst nöjd med. Den har en otroligt häftig glasyr och är numrerad 106/16. En riktig liten smällkaramell för 40 kronor! Tillägg 20120201: Tillverkad av Roth runt 1970, eftertraktad.


Närbild på underverket som söker en storebror.

Tack kära tomten!



8 kommentarer:

Unknown sa...

Förlåt! men jag måste verkligen fråga om priset på lampskärmarna?

Maria sa...

:-) Lampor inkl lampskärmar totalt 300kr. Så jag betalade 150 kr styck för skärmarna. Helt ok när Ikea tar 250 kr styck...

Gilla Yoga sa...

Många fina vaser, hur har du plats med allt?

Maria sa...

He he, jag har en stoooor bokhylla :-)

Ulrika på Leta Retro sa...

Flygsforsvasen är en riktig höjdare! Det röda germanyfatet har jag själv fyndat på loppis. Passar perfekt att lägga upp den obligatoriska kvällschokladbiten på.

Unknown sa...

Fast det jag funderade över är att det står 250 000 euro i texten? Nu är jag ganska dålig på valutor och så.... men är inte det jätte mycket pengar :)

Skjerstad sa...

Herlige vaser :)
Er innom for å ønske deg en fin jul !
Og tusen takk for at du vil følge meg :)

Klem fra Janne

Skaffaren sa...

Tuttvas :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...