måndag 5 december 2011

Den ofrivillige samlaren

I min jakt på Gullaskrufsvaserna så fick jag efter en svettig budomgång på Tradera denna gröna vas på köpet, signerad P.O Ström, Alsterfors. Det blev dyrt, ca 500 för båda, men det var det värt för en alldeles spektakulärt vacker och hög lila skönhet till samlingen. Tanken var att jag skulle sälja denna gröning vidare, men på något sätt så fastnade den. Och tänka sig, nu har jag tre...Den vita kostde 20 kr på Emmaus, den gröna cylinderformade 40 kr på Backaloppis. Emaljskålarna, Emalox Norway, köpte jag på Kvibergsmarknad och betalade 90 kr för alla tre.


Jag tror att den cylinderformade vasen med vit insida är Alsterfors, men jag är inte säker. Den skiljer sig från den gröna och vita både i form och glasets tjockhet. Frågan är om den är från Bergdala glasbruk?

På Returvaruhuset i Stenungsund har jag hittat en av mina absoluta loppisfavoriter genom tiderna, nämligen denna mörkgröna blockljusstake. Den är helt underbart häftig och står i princip alltid framme på köksbordet. När jag ett år senare hittade dessa knasiga blåa ljusstakar i samma serie på Emmaus för 20 kr var jag bara tvungen att slå till. Inte lika fina, men jag kunde bara inte lämna kvar dem.
Nya fakta har tillkommit och dessa är formgivna av Cari Zalloni för Steuler och ingår i West Germany-eran.
Kul för jag gillar verkligen vaser och prylar från West Germany. Läs mer på http://www.flickr.com/groups/westgermanpottery/



Tillsammans bildar de en härlig 70-talsfärgklick på köksbordet.

De här sötisarna från Rörstrand hittade min mamma nedgrävda i sin trädgård, varför kan man ju undra.
Hur som helst, nu pryder de sin plats i köket som pennburkar.

Och var förvarar jag då alla fynd? Så här ser det ut i vårt kök, nya och gamla favoriter fyller sin funktion till vardags. I en barnfamilj med två legotokiga pojkar så är det mycket bra att ha små burkar och fat där man samlar alla tusentals legobitar som ligger slängda över hela huset. Dessutom tycker pojkarna det är spännande att gå på upptäcksfärd i skålarna bland mynt, lego och skruvar...





Och kakburken står utom räckhåll för alla 1-metrare...



1 kommentar:

form55 sa...

Den cylinderformade är jag ganska säker på att det inte är Alsterfors. Det finns en grupp på Facebook som heter PO Ström där flera samlare finns.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...