tisdag 27 december 2011

Tomtar ut - loppis in. Äntligen!

Jahaja, nu är julen snart slut och granen är lite mer stendöd och barrar ännu mer idag än i förrgår.

Just denna jul lyckades jag övertyga min man om att vi skulle köpa en riktig gran istället för vår lyxiga Disney-plastgran som vi har haft de senaste tre åren. Det luktar ju så gott av gran och det blir väl en trevlig utflykt för barnen att hämta hem julens främsta prydnad?
Min man, uppvuxen i skogen och i grunden gammal skogshuggare, knorrade om att granar ska frösås i barndomen, märkas ut och följas noga för att trettionio år senare huggas i midjedjup snö och släpas hem i sann Clark Griswold-stil och INTE köpas i blomsteraffär.
Ja ja må hända, men nu bor vi i stan och inte på landet så det är den stora blomsteraffären som gäller vid inskaffande av gran. Sagt och gjort, jag tvingade iväg en motvillig man och son till granbutiken en vecka före jul för att köpa en "billig-ädelgran-som-inte-barrar-och-som-kommer-att-ta-slut-nu-om-vi-inte-köper-den-bums".

Det bästa med granen var  vad som fanns under den.
Minivitrin för mina bästa fynd fick jag från maken.

Väl hemma med granen så stönades det om att den redan barrade eeeenormt mycket, i bilen och i heeeela garaget, men ny snittyta och en hink med vatten tyckte jag skulle kurera allt.

In flyttar granen tre dagar före jul och som den duktiga husmodern man är så vattnades den ordentligt och det drogs djupa andetag fyllda med grandoft. Julen kommer och samtliga släktingar från landet konstaterade att vår gran ser konstigt ut och att den är stendöd. Detta konstaterade tog fem minuter från det att de satte sina skor på hallmattan.


Julklapp nr 2. Thank you Tomten!

Vad vill jag nu säga med detta? Förutom att det kommer dröja minst fem år innan vi har ännu en riktig gran från blomsteraffären, så ska nu julen med dess tomtar, döda granjäklar och hela fadrerullan ut. In ska alla vackra och underbara loppisfynd, nogrannt placerade och uppdukade på bästa plats tillsammans med mina julklappar. Jag återkommer en annan dag med bilder på klapparna, för lite snäll har jag tydligen varit :-)

God fortsättning önskar jag dig kära bloggföljare!





1 kommentar:

Skjerstad sa...

Ja ekte gran må det være ;)
Og så fine julegaver du har fått , den vasen var nydelig !

Ønsker deg en fin jul videre :)
Klem fra Janne

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...