måndag 12 december 2011

Nytt julpysselprojekt på gång...


De här snygga kulljusstakarna såg jag på Svenssons i Lammhult.  Kan inhandlas för det facila priset av 195 kr styck. Kul med en klassiker i ny skepnad, men en sån här kan man väl göra själv?
195 kr styck hos Svenssons i Lammhult.

Sagt och gjort, i med ungarna i bilen och iväg på loppis. Kvällens fyndraid resluterade i sex feta kulljusstakar och några små. Alla julsaker var på halva priset hos Smyrna, så där köpte jag tre stora och två små för 17 kronor. Emmaus är som vanligt dyrast och tre ljusstakar kostade 80 kr. Sex gilleljus från Liljeholmens för 200 kr.




Så imorgon kväll så ska det målas och jag tycker det ska bli ett riktigt mysigt adventspyssel med hela familjen. Jag ska försöka få alla att satsa på vitt, svart, mörkgrått och julgransgrönt, men grabbarnas favoritfärger är typ orange och knallgrönt så vi får väl se hur det blir. Ljusstakarna är faktiskt lika fina i gult, ljusblått, ärtgrönt och rosa på sommarens kakbuffé. Det blir nog ommålning lagom till påsk!


Stora gammaldags konsvervburkar köpta för 10 kr styck hos Lions.
Perfekta för alla mina färgtuber.

Detta är vad jag menar med det perfekta loppisfyndet som både blir ett roligt projekt men också något nytt och trendigt för en superliten peng. Jag återkommer inom kort med nya fina målade kulljusstakar. I många färger...


Och förresten, det är väl klart att jag hittade lite annat smått och gott också när jag ändå var iväg.



Ho Ho i svampskogen!
 Någon hade gjort sig av med hela sin ugglesamling så Emmaus har nu ett helt skåp fyllt av ugglor i alla dess former och i alla material. Jag stod och höll i en jättefräck gul 70-tals glasuggla, men den var för dyr och fick inte flöja med hem. Men jag kunde inte motstå den här lilla gröna...


40 kr, Gränna glasbruk. You´ve got to love it!
  

Vi som växte upp på 70-talet har seriösa glasdjurs-barndomsminnen...

 
Gamla svampljusstaker i trä som passar för julgransljus.
Kommer sannolikt aldrig att tändas.
 
Jag fyndade även lite annat och är faktiskt riktigt nöjd! Fyndade en björn från Tilgmans, en riktigt fräck dansk keramikvas och en kultvas i orange och brunt från West Germany. Men det får jag visa en annan gång!
 
 
 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...